Bolon_1680x720
Bolon_1680x720

BLÅKLÄDER TOSITOIMISSA BOLON

TEKSTIILIJÄTTEESTÄ KANSAINVÄLISEKSI DESIGNMENESTYKSEKSI!

Maailmalla design-lattiapäällysteistään tunnetun Bolon-perheyrityksen liiketoimintakonsepti perustuu kolmen sukupolven luovuuteen, innovointiin ja vastuullisuustyöhön, joka on yhtä edistyksellistä tänä päivänä kuin 75 vuotta sitten. Yrityksen nykyinen omistajakaksikko ovat siskokset Annica ja Marie Eklund. Heidän intohimonsa on nähdä lattiapäällysteet ehtymättömien mahdollisuuksien lähteenä. Tässä edistyksellisessä ympäristössä työskentelee noin 50 Blåkläderin työvaatteiden käyttäjää.

Ulricehamn sijaitsee joidenkin kymmenien kilometrien päässä Blåkläderin Svenljungan-pääkonttorista Ätran-joensuuta ympäröivillä rinteillä. Täällä toimii kudottuja design-lattiapäällysteitä ja -mattoja valmistava Bolon. Sen tuotteet edustavat hämmästyttäviä värimaailmoita, innovatiivisia rakenteita ja näyttäviä kuoseja. Bolon on Blåkläderin tavoin perheyritys, ja se perustettiin vuonna 1949. Tällä hetkellä yritystä johtavat kolmannen sukupolven edustajat, siskokset Annica ja Marie Eklund.

KIERRÄTYKSEN EDELLÄKÄVIJÄ

Koko liiketoimintakonsepti perustuu pitkälti kierrätykseen. Siskosten isoisä Nils-Erik huomasi 75 vuotta sitten tehtaassa työskennellessään, että tekstiilijätettä voisi hyödyntää. Niinpä hän ryhtyi valmistamaan räsymattoja jätemateriaalista. Nils-Erik oli monella tapaa edelläkävijä, sillä hän oivalsi kierrätyksen mahdollisuudet jo kauan ennen kuin sanaa oli edes keksitty. Siitä sai alkunsa Bolon. Myös Nils-Erikin poika Lars jätti jälkensä yrityksen toimintaan. Hän keksi retkeilyalustan, joka tuo telttaan kodikasta tunnelmaa. Lars johti yritystä aina vuosituhannen alkuvuosiin asti. Sen jälkeen yrityksen johtoon siirtyivät hänen tyttärensä, joilla oli selkeä tavoite: tehdä Bolonista designvetoinen, innovatiivinen yritys ja yhdistää perinteinen lattiapäällysteala ja muotimaailman rajaton luovuus. Ja siinä he ovat onnistuneet!

DESIGN- JA MUOTIAJATTELU MENESTYSTARINAN TAUSTALLA

Nykyisen kansainvälisen maineensa Bolon on niittänyt lattiapäällysteillään, joissa design ja muoti yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla. Armani on valinnut Bolonin lattiapäällysteet sekä myymälöihinsä että yksityisiin tiloihinsa, ja meriitteihin kuuluu myös useita yhteistyöhankkeita Missonin ja Tom Dixonin kaltaisten maailmanluokan brändien kanssa. Yksi viimeisimmistä hankkeista on toteutettu yhdessä maailmankuulun teollisen muotoilijan ja arkkitehdin Patricia Urquiolan kanssa.

Bolonin laaja valikoima sisältää lattiapäällysteitä, joita on saatavana eri väreissä, tekstuureissa ja kuvioissa. Ne on valmistettu erittäin kestävästä kudotusta vinyylistä, joka on suunniteltu kestämään kovaa kulutusta julkisissa ja kaupallisissa tiloissa. Kaikki lattiapäällysteet valmistetaan Ruotsissa, ja niiden valmistusprosessissa käytetään 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa ja kierrätysmateriaaleja. Sitoutuminen kestävien ja vastuullisten valmistusmenetelmien kehittämiseen näkyy toiminnan kaikilla osa-alueilla. Esimerkiksi Ulricehamnin tehtaan katolle asennettiin vuosi sitten aurinkopaneelit, joiden arvioitu energiantuotanto kattaa noin 25 prosenttia yrityksen vuotuisesta tarpeesta.

VASTUULLISUUSTYÖ LUONTAISENA OSANA LIIKETOIMINTAA

Vastuullisuustyöhön panostamisen lisäksi siskoksille on tärkeää tunnistaa mahdollisuuksia, kuten heidän isoisänsä Nils-Erik aikoinaan teki. Se innostaa heitä ja Bolonin suunnittelutiimiä murtamaan sinnikkäästi perinteisiä esteitä. He näkevät lattiapäällysteen rajattomien mahdollisuuksien palettina, jossa yhdistyvät rock ’n’ rollin, designin, muodin ja arkkitehtuurin elementit. Ja tässä edistyksellisessä, vastuullisuuteen, tasa-arvoon ja innovointiin perustuvassa ympäristössä noin 50 tuotantotiimin työntekijää käyttää Blåkläderin työvaatteita.

”Kun Bolon päätti vaihtaa työvaatetoimittajaa, laadun lisäksi tärkeää oli se, miltä vaatteet tuntuvat päällä. Monien mielestä aiemmat työvaatteet olivat paksuja, hiostavia ja epäkäytännöllisiä. Etsimme siis työvaatteita, jotka hengittävät ja sopivat erilaisille ihmistyypeille – vaatteita, jotka istuvat hyvin jokaiselle yksilölle. Lisäksi valinnassa otettiin huomioon laatu ja vastuullisuus. Blåkläderin valikoima on laaja”, sanoo Bolonin tuotantopäällikkö

Andreas Djureholt.

 

BLÅKLÄDER TARJOAA AMMATTITAITOA JA TIETOA

Blåkläder erottui muiden Bolonille tarjouksen tehneiden joukosta ammattimaisuutensa ja avuliaisuutensa ansiosta. Lisäksi Blåkläder osoitti kykyä ymmärtää, mitä Bolon todella halusi:

 ”Blåkläderin myyntiedustaja teki loistavaa työtä ja testasi työvaatteita huolellisesti kanssamme. Hän kuunteli tarkkaan käyttäjiämme ymmärtääkseen heidän yksilöllisiä tarpeitaan – miten ja missä ympäristössä työvaatteita käytetään – sillä jokaisella osastolla on omat haasteensa. Tärkeä tekijä oli myös se, että Blåkläder on ”paikallinen” yritys, joka on selkeästi sitoutunut vastuullisuuteen ja tuotannon valvontaan. Blåkläderillä on myös selkeä hinnoittelurakenne, joka vastasi Bolonin odotuksia”, Andreas jatkaa ja kertoo lopuksi, mitä Bolon erityisesti arvostaa

Blåkläderissä toimittajana:”Verkkokauppa on todella parantanut ja helpottanut yrityksemme toimintaa ja työvaatteiden hallintaa.”

Peab-800x600-1

PEAB MARIN

”Käytämme kaikkea sukista ja kengistä alusvaatteisiin, sadevaatteisiin, kuorivaatteisiin, talvitakkeihin ja housuihin. Mielestäni Blåkläderillä on erinomainen valikoima kestäviä ja laadukkaita työvaatteita, ja ne toimitetaan myös nopeasti, mikä on meille tärkeää. Kaiken kaikkiaan Blåkläder on mielestäni vahva brändi, joka valmistaa vaatteita, joita käytän mielelläni sekä töissä että vapaa-ajalla”
Jens Juhlin, Työmaapäällikkö – Peab Marin

contact-480x360-jpg

Heräsikö kiinnostus tai onko sinulla kysyttävää?